פרופ' דניאל פרידמן: "לא חייבים פסקת התגברות – יש פתרון אחר"

אסתי פלד 1 Comment on פרופ' דניאל פרידמן: "לא חייבים פסקת התגברות – יש פתרון אחר"

שר המשפטים לשעבר, פרופ' דניאל פרידמן בריאיון ל'קול חי': "אין שום מניעה לקבוע שחוק יסוד כבוד האדם וחירותו לא יחול על ענייני צבא וכך תיפתר בעיית פסילת חוקי הגיוס בבג"ץ"

צילום: Flash90
13:46
28.04.24
מערכת האתר No Comments on משיח, עכשיו! הרב שניאור אשכנזי והרב דב הלפרין בסעודת משיח • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

שר המשפטים לשעבר, פרופ' דניאל פרידמן, שוחח הערב (שלישי) עם בצלאל קאהן במהדורה המרכזית, והתייחס לסערה סביב פסקת ההתגברות. "אפשר להתגבר על הלכה של בית המשפט גם ללא פסקת התגברות. אפשר לשנות בכל פעם את החוק הרלוונטי לאותו עניין. בזמן רבין התעוררה שאלה לגבי יבוא בשר לא כשר ובית המשפט פסק שיש זכות ליבואן לייבא גם בשר לא כשר. רבין הלך לקראת ש"ס בעניין הזה ותיקן את חוק יסוד חופש העיסוק והכניס הוראה ספציפית לעניין הזה".

הוא הסביר: "פסקת התגברות כללית נותנת גושפנקא לכך שבית המשפט בכלל יכול לבטל חוקים, מה שנתון למחלוקת. במשך שנים בית המשפט בכלל לא הכיר בכך שיש לו סמכות כזו. זה התחיל בסוף תקופת שמגר ותחילת תקופת ברק. אין שום מניעה לקבוע שחוק יסוד כבוד האדם וחירותו לא יחול על ענייני צבא וכך תיפתר בעיית פסילת חוקי הגיוס בבג"ץ".

לדבריו "אני לא רואה בשלילה את האפשרות שבית המשפט יפקח על חוקים, אבל הכוח הסופי צריך להיות בידי הכנסת".

פרידמן הדגיש כי "הוויכוח הוא לא האם הכנסת יכולה להתגבר על בית המשפט אלא באיזה רוב וכרגע העמדה הייתה של 61. אני בזמנו הצעתי רוב של 61 אבל עם פער של חמישה לרעת המתנגדים. אני לא חושב שזה קץ הדמוקרטיה. הדמוקרטיה כבר התקיימה די טוב גם בלי שבית המשפט ביטל חוקים".

ביחס לשאלה האם דרעי יכול לכהן כשר בממשלה, אמר: "אני לא רואה שום הצדקה להתערב משפטית בשאלה האם דרעי יכול לכהן כשר, זו שאלה פוליטית, למיטב הבנתי לכך אין מניעה חוקית. זה לא בריא שהמערכת המשפטית תתערב בזה".



1 תגובות

מיין תגובות